"Native advertising kommer att vara en stor del av mediebranschens framtida annonsintäkter"

Foto: Aline Lessner

Foto: Aline Lessner

Pelle Estborn är content marketing-redaktör på HD-Sydsvenskan Brand Studio, och hjälper annonsörer med att ta fram nytänkande koncept inom marknadsföring med fokus på native advertising.

Native är annonsering som matchar det redaktionella innehållet i kanalen där det publiceras. Efterfrågan på det annonsformatet ökar stort globalt. 
– Därför tror jag att vi kommer att behöva fler som kan jobba med det här framöver, säger Pelle Estborn.

Skapa innehåll
Efter examen från journalistutbildningen i Kalmar fick Pelle Estborn jobb på en contentbyrå i Småland, som han lämnade efter ett par år då längtan efter att leva i en större stad blev för stor. Han drev en egen byrå i Malmö fram till att han hösten 2016 började på HD-Sydsvenskan. 

–  Jag ville jobba med större kunder i större sammanhang och jag tycker det är roligt att skapa och producera. Jag kände att Sydsvenskan är en bra arbetsplats efter att ha gjort en del uppdrag för dem. När jag blev rekommenderad att söka denna tjänst kändes det helt rätt, berättar Pelle Estborn. 

När han drev egen contentbyrå fick han lägga mycket tid på försäljning och mindre tid på att ta fram ideer och skapa innehåll. I dag får han både ha hand om kunder som vill arbeta med native advertising och i slutändan producera innehållet.

– Det mest inspirerande är att ta fram koncept för kundernas marknadsföring. Det är då man får utlopp för sin sin kreativitet och får tänka fritt. Jag tycker också om att vara ute på fältet och arbeta journalistiskt, även om jag inte arbetar på redaktionen, säger Pelle Estborn. 

Kreativa projekt
Han berättar att en drömkund skulle vara en stor aktör inom friluftsbranschen som är öppen för nya kreativa projekt och som vill satsa fullt ut. Ett långsiktigt mål är att i framtiden ha ett eget ansvar för ett visst produktsegment inom hela Brand Studio i Stockholm och Malmö. 

– Men framförallt att få vara med och bygga upp Brand Studio, och därmed HD och Sydsvenskan, till att bli en marknadsföringspartner där vi är med i hela processen och har en rådgivande roll gentemot kunderna, säger Pelle Estborn. 

Byggas på trovärdighet
Han tror att native advertising kommer att vara en stor del av mediebranschens framtida annonsintäkter. För honom är det därför viktigt att vara med och forma företagets native advertising-produkt för att den ska bli så bra som möjligt. 

– I ett större sammanhang är det viktigt att kämpa för att företagets kommunikation och marknadsföring byggs på trovärdighet snarare än direktförsäljning, påpekar Pelle Estborn. 

För Pelle och hans kollegor på Brand Studio var det i början en utmaning att etablera native advertising som produkt inom företaget så att alla förstod vad de gör och varför. Ofta jobbar de över gränserna genom samarbeten med avdelningar som Sälj, Innovation och Konsumentintäkter. 

– Nu är det mycket tydligare att vi har alla med oss och vi har fokus på att HD-Sydsvenskan ska utvecklas i sin position som den främsta nativepartnern på den skånska marknaden, säger Pelle Estborn. 

Kunna tänka kommersiellt
Enligt Pelle är några av fördelarna med att jobba på ett stort företag att man har en tyngd och trovärdighet när man träffar kunder och att det finns stora utvecklingsmöjligheter inom företaget. Exempelvis har hans tjänst uppstått som ett resultat av den digitala utvecklingen. 

– Jag tror att det i framtiden kommer efterfrågas personer som har förmågan att arbeta redaktionellt samtidigt som man tänker kommersiellt. För att man ska trivas på Brand Studio är det viktigt att man är självgående, tycker om att samarbeta med andra och gillar förändring, säger Pelle Estborn.

 

Pelles 5 tips till den som vill jobba med Native advertising

  • Lär dig journalistikens grunder och hur man arbetar redaktionellt
  • Öva på att berätta med samma historia i olika medieformat och lär av skillnaderna.
  • Träna på att hitta en intressant historia i det som på ytan verkar stelt och grått.
  • Läs den nyhetssajt du vill jobba på noga och studera hur redaktionen formulerar sig och hur de vinklar artiklar.
  • Reflektera över vad som gör att du själv läser vissa annonser, men inte andra. 
     

Vill du jobba med Pelle?

Just nu söker HD-Sydsvenskan: