"Det finns inget facit, det är vi som ritar kartan för det nya medielandskapet"

Foto: Emil Malmborg

Foto: Emil Malmborg

I gränslandet mellan innovation och annonsförsäljning jobbar Fredrika Haglund. Hon ansvarar för en helt ny avdelning som ska arbeta med nya affärskoncept.

– Konceptutveckling handlar om att lära känna en kund och ta fram en skräddarsydd kommunikationslösning, säger Fredrika Haglund.

Hon leder en ny satsning på HD-Sydsvenskan som dels går ut på att förbättra kommunikationen till annonsköparna och dels jobba nära de största kunderna för att ta fram unika lösningar.

– Målet är att skapa bättre affärer för våra kunder. På det sättet bygger vi starkare relationer till dem och i förlängningen gör vi lönsamma affärer själva.

Det nya arbetssättet på affärsavdelningen innebär att korsa gränser – både ute på marknaden och inom HD-Sydsvenskan.

– Jag har det stora nöjet att jobba med de flesta olika delarna av företaget, beroende på vad det handlar om för stunden. Ett projekt kan beröra allt från redaktion, säljavdelning, eventprojektledare och webbutvecklare, säger Fredrika Haglund.

Hennes arbete underlättas av att alla hon pratar med känner till HD-Sydsvenskan, även om de inte alltid har koll på alla nya satsningar.

– Det är speciellt att jobba på ett företag som så många har en relation till. Alla som bor här i västra Skåne har en åsikt om Sydsvenskan eller HD.

Fredrika Haglund beskriver att arbeta i mediebranschen som att varje år börja på ett nytt jobb.

– Omvärlden ändras så snabbt. För att jobba här måste man gilla förändring, och gilla att skapa förändring. Det finns inget facit, det är vi som ritar kartan för det nya medielandskapet. Det är jäkligt häftigt.

Vill du jobba med Fredrika?

Just nu söker HD-Sydsvenskan: