"Det är något speciellt med att jobba på ett medieföretag"

Foto: Emil Malmborg

Foto: Emil Malmborg

Charlotte Fagerlund hjälper läsarna hitta till HD-Sydsvenskans journalistik i en digital värld som förändras snabbt.

Uppemot en miljon personer läser HD.se eller Sydsvenskan.se varje vecka. Antalet läsare ökar, bland annat på grund av ett målmedvetet arbete i sociala medier. Charlotte Fagerlund jobbar med att optimera trafiken i HD-Sydsvenskans kanaler.

– Facebook blir ett allt viktigare publiceringsfönster för företaget. Men det gäller att träffa rätt, både när det gäller formuleringar och vilket material vi lägger ut, för att vi ska nå så många av våra följare som möjligt, säger Charlotte Fagerlund.

Under förra året var Charlotte Fagerlund tjänstledig för att forska om nyhetsbrev. Hon bodde i London och intervjuade några av de största medieföretagen i världen. Nu ska hon använda det hon lärde sig av undersökningen.

– Vi är i startgroparna för att dra igång flera nya nyhetsbrev. Det kommer att bli en allt viktigare kanal framöver, säger hon.

Som trafikredaktör har Charlotte Fagerlund nära kontakt med många olika delar av HD-Sydsvenskan.

– Jag jobbar både med utvecklarna som bygger våra nya sajter, med våra säljare och marknadsförare och tillsammans med redaktionen.

Charlotte Fagerlund har jobbat på företaget i tio år, en tid då både företaget och mediebranschen förändrats i grunden.

– Jag har varit reporter, arbetsledare på redaktionen, webbredaktör och utrikesredaktör. Jag har hela tiden fått möjlighet att utvecklas och lära mig nya saker, och det är en av anledningarna till att jag stannat kvar så länge.

Dessutom finns det något annat som gör att HD-Sydsvenskan inte är som andra företag, enligt Charlotte Fagerlund.

– Det är något speciellt med att jobba på ett medieföretag. Vi har ett demokratiskt uppdrag, det handlar inte bara om att sälja en produkt. De som jobbar här är är väldigt engagerade, de brinner för det de gör.

Vill du jobba med Charlotte?

Just nu söker HD-Sydsvenskan: